Przewodnik Kazimierz Dolny
Bikeorient
Licznik odwiedzin:
Online:


55 plakatów na 55-lecie CMW


Kliknij miniaturkę i otwórz galerię

Wystawa plakatów rozpoczyna rok jubileuszowy Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Sztuka plakatu nieodzownie łączy się z działalnością wystawienniczą i historią muzeum. Historię plakatu CMW rozpoczynają bardzo proste afisze typograficzne. Po okresie literniczych akcydensów nastały prace autorskie, malowane osobiście przez plastyków.

Po nich przyszedł czas na offsetowe druki, nierzadko projektowane przez najlepszych polskich twórców. Wydawane w wysokim nakładzie, zawierające abstrakcyjne bądź zgeometryzowane formy - nawiązywały do wizerunków przedstawianych eksponatów lub zawierały ich wielkoformatowe reprodukcje.

Cezurą stał się początek lat 90. XX w. - z powodu braku dostatecznych środków finansowych, druk offsetowy stał się rzadkością. Zaczęły powstawać plakaty kserograficzne, a w nich syntetyczne symbole o linearnym rysunku. Dostosowane do medium proste formy - mimo ograniczenia ekspresji wypowiedzi (a może właśnie dlatego) - zyskały wyrazisty, dobrze rozpoznawalny charakter.

Najnowsze plakaty są atutem muzealnej sztuki poligraficznej. Od kilku lat, w ramach akcji „Najbardziej rozplakatowane muzeum włókiennictwa na świecie", powstają równolegle - obok plakatów towarzyszących wystawom - „plakaty elektroniczne". Dzisiejsze czasy, wymagające szybkości i różnorodności przekazu „żyją" przede wszystkim w Internecie. Te nowe plakaty budują kontakt z widzem, ukazują aktualne wydarzenia w muzeum, służą krótkim komunikatom: zaczynając od zmiany wejścia do CMW, pozdrowień i życzeń - po Dzień kota i atak krwiożerczej wiewiórki. Łatwość prezentacji i tak ceniona „bezkosztowość", wpłynęły na mnogość tematów, a tym samym zintensyfikowaną częstotliwość.

55 plakatów na 55-lecie CMW ukazuje przemiany zachodzące w stylistyce: od prac literniczych o charakterze czysto informacyjnym, przez kampanie reklamowe towarzyszące wystawom, po odrębne dzieła sztuki graficznej, które nie tylko pozostają świadectwem czasu. Składają się na dzieje CMW zapisane krótką, plastyczną formą.

Olga Tuszyńska-Szczepaniak